
CONTROL OF
THEMEDIA

Gary Allen is author of None Dare Call It Conspiracy; The Rockefeller File ;
Kissinger; Jimmy Carter/Jimmy Carter; Tax Target: Washington; and, Ted
Kennedy: In Over His Head. He is an AMERICAN OPINION Contributing Editor.

• EVERY DAY, in millions of homes
across America, a propaganda war is
being waged against the minds of a
largely unsuspecting people. This war
is being conducted every morning in
the daily newspapers, especially in
such paramount organs of the Es­
tablishment press as the New York
Times, the Washington Post, and the
Los Angeles Times. It is waged every

MAY, 1983

week by the major weekly newsmaga­
zines, Time and Newsweek. And it is
being pressed throughout the day on
network radio and television. In this
way the average American is con­
stantly bombarded with the "party
line" of the Eastern "Liberal" Es­
tablishment on issues ranging from
government spending on Welfare
programs to the "nuclear freeze."

13



Seventy percent of Americans rely primarily
on television for their news, and more than
two-thirds use it to follow political events. Now
new technology and deregulation have en­
abled cable networks to proliferate, and the
three big Establishment networks could soon be
forced to present more balanced programming.

All of this is no more surprising to
readers of AMERICAN OPINION than
the startling revelation that the Los
Angeles freeways will be crowded at
five p.m. Conservatives have long
been moved to heartburn by the col­
lectivist bias of the mass media. It is
heartening to note, however, that an
increasing number of our fellow
Americans is aware of the extent of
media bias and righteously angered
by it .

Not long ago a poll conducted by
the Los Angeles Times surprised its
editors with the revelation that only
one American in three believes that
reporters are fair. A Gallup Poll
showed that the public ranks the eth­
ical standards and ' honesty of re­
porters well below those of police
officers . And, more recently, a poll
by the Establishment's Washington
Post found fifty-three percent of
its nationwide sample agreed with the
statement that the major news media
often cover up stories that ought to
be reported. Only thirty-five percent
took the view that the mass media do
not engage in such coverups. The
same poll indicated that people are
aware of bias in reporting: fifty­
nine percent said that reporters in the
major news media often express
their own opinions to excess while not
giving enough of the facts.

Another important survey of pub-

14

lie opinion was conducted by a Wash­
ington polling company called Fin­
gerhut-Granados. This one polled
people in the Washington area (not
known for its Conservative leanings)
to find out if t hey believe the
Washington Post tends to publish
"made-up" stories. Only eight per­
cent believed the Post never ran such
stories, while sixty percent claimed
they were "rare." But a very signifi­
cant twenty-two percent thought the
newspaper ran "made up stories"
some of the time, and three percent
actually believed it ran them most of
the time.

In the wake of increased public
distrust of the Establishment media
- a credibility gap which we heartily
welcome and encourage - some jour­
nalists have begun to own up to their
biases rather than try to conceal what
should be obvious to anyone above
the age of nine.

Fred Freed of NBC tried to ex­
plain what has happened. Writing in
TV Guide he noted: "This generation
of newsmen is a product of the New .~
Deal. Those beliefs of the New Deal ~
are the beliefs that news has grown ~
up on. This is true of the networks, ]
of Newsweek , of the New York ~
Times, of all media. Men of like -=J

mind are in the news. It is provincial. G
£The blue and white collar people who ~

are in revolt now do have cause for ~

AMERICAN OPINION





complaint against us. We've ignored
their point of view. It's bad. It's bad
to pretend that they don't exist. We
did this because we tend to be upper­
middle-class liberals."

Another candid confession, by the
now-retired ABC network anchorman
Howard K. Smith, also appeared in
TV Guide. Smith declared that net­
work news bias is massive - begin­
ning with the ideological composition
of the news staffs, which are vir­
tually all "Liberal." He confirmed
that he and his colleagues in network
journalism have "a strong leftward
bias." Though Mr. Smith described
himself as "left of center" and a
"semi-socialist," his comments were
prompted by his concern over the
even more extreme views of some of
his fellow newsmen who, according
to Howard Smith, were increasingly
leaning to the anti-American world
view of the New Left.

Howard K. Smith warned, for in­
stance, that the self-proclaimed
sophisticates of network news are
seriously deluded about the inten­
tions of the Communists. He ex­
plained: "Some [newsmen and com­
mentators] have gone overboard in a
wish to believe that our opponent has
exclusively peaceful aims, and that
there is no need for armaments and
national security. The danger of
Russian aggression is unreal to many
of them, although some have begun
to rethink since the invasion of
Czechoslovakia. But there is a kind
of basic bias in the left-wing soul
that gives the Russians the benefit
of the doubt."

This tendency is well illustrated
by the views of former CBS broad­
caster Walter Cronkite. As longtime
anchorman and managing editor of
the "CBS Evening News," Cronkite
became one of the most powerful
influences in the national news
game. In an interview with Playboy,

16

he admitted that most of his media
colleagues are "certainly liberal and
possibly left of center as well." In­
deed, he added arrogantly, "I think
most newspapermen by definition
have to be liberal. If they're not
liberal, by my definition of it, then
they can hardly be good newspaper­
men."

A detailed study of the content
of CBS News, conducted by the In­
stitute of American Strategy,
found that on the issue of national
defense CBS gave more than sixty
percent of its coverage to advocates
of a weaker defense, and only 3.5
percent to those recommending a
stronger America. When asked about
these findings, Walter Cronkite
shrugged the matter off by saying,
"There are always groups in Wash­
ington expressing views of alarm
over the state of our defense. We
don't carry those stories. The story is
that there are those who want to cut
defense spending."

In other words, Walter favored a
weaker America and was doing his
part by suppressing the views of
military experts warning about our
deteriorating military strength. A
clue to why he felt this way is sug­
gested in his view of the nature of
Soviet Communism. An interview
with Walter Cronkite was published
in the May Day 1979 issue of a
Soviet magazine called Literaturnaya
Gazeta and was subsequently re­
printed in English in a publication
called Socialism: Theory And Prac­
tice. The following is an excerpt
from that interview, conducted by
Vitali Kobysh of the Novosti Press:

"KOBYSH: How can you agree
with the idea that the Soviet Union
menaces someone, that our people are
preparing for war?

"CRONKITE: If you watched my
program every evening for several
years, you must know that I never

AMERICAN OPINION



WHO CONTROLS
THE MEDIA?

A partial listing of the 216 Council on Foreign Relations and Trilateral Commission
members who are in key positions in the mass media. An asterisk indicates
membership in both organizations; a dagger denotes membership in the
Trilateral Commission only. These data come from late-1982 reference sources.

MAJOR NEWSPAPERS The Washington Post Co. Ted Koppel, Anchorman
Dow Jones & Co., Inc. Katharine Graham, Chair John Scali, Newsman
Publishers of the Nicholas Katzenbach, Director Barbara Walters ,

Wall Street Journal - Robert McNamara, Director Newswoman
William Agee , Director tArjay Miller, Director
Rand Araskog , Director Howard Simons, Mg. Ed. CBS
Vernon Jordan Jr ., Director George Will, Columnist William Paley,
Charles Meyer , Director Acting Chairman
Robert Potter , Director MAJOR MAGAZINES Thomas Wyman,
Richard Wood, Director National Review, Inc. Chairman-to-be
Robert Bartley , Edito r William Buckley Jr., -Harold Brown, Director

Edltor-In-Chlef William Burden, Director
Des Moines Register & Richard Brookhlser, Editor Roswell Gilpatrlc, Director

Tribune Co. James Houghton, Director
David Kruldenler, Chairman Newsweek, Inc. Henry Schacht, Director
John Cowles Jr., Director Katharine Graham , Director Franklin Thomas, Director

Maynard Parker, Editor Marietta Tree, Director
Field Enterprises, Inc. George Will, Contributing Editor Charles Collingwood,
Publishers of the Newsman

Chicago Sun- Times Reader's Digest Assoc., Inc. Richard Hottelet, Newsman
-James Hoge, Publ isher Edward Thompson, Lawrence LeSeuer ,

Edltor-In-Chlef Newsman
The New York Times Co. C. Robert Devine, Bill Moyers, News Analyst
Richard Gelb , Director Vice President Dan Rather, Anchorman
William Scranton, Director Donald Platten , Director
Cyrus Vance , Director NBC
A.M. Rosenthal , Time, Inc. Thornton Bradshaw, Director

Executive Editor Publishers of Fortune, Life , John Petty, Director
Seymour Topping, Money, People, Sports Richard Sonnenfeldt,

Managing Editor Illustrated, and Time Executive Vice President
James Greenf ield , Assistant Ralph Davidson , Chairman Lester Crystal , Producer

Managing Editor Donald Wilson , Vice President John Chancellor,
Max Frankel, Editorial Page Louis Banks , Director News Analyst

Editor Henry Grunwald, Editor-In-Chief Marvin Kalb, Newsman
Jack Rosenthal , Deputy Alexander Heard , Director Irving Levine, Newsman

Editorial Page Editor -Sol Linow ltz, Director Garlck Utley , Newsman
James Reston, Consultant Raleigh Warner Jr. , Director

Thomas Watson Jr. , Director WIRE SERVICES
The Times Mirror Co. Clifton Wharton Jr ., Director Associated Press
Publishers of the Keith Fuller , President

Los Angeles Times TELEVISION NETWORKS Stanley Swinton,
Robert Erburu, President ABC Vice President
W. Thomas Johnson Jr. , Vice Ray Adam, Director Harold Andersen, Director

President Frank Cary, Director Louis Boccardl, Director
David Laventhol. John Connor. Director Kathar ine Graham, Director

Vice President Ulr ic Haynes, Director
F. Daniel Frost, Director Roone Arledge, News United Press International
Roger Heyns, Director and Sports H.L. Stevenson,
Ell Jacobs, Director David Brinkley, News Analyst Editor-In-Chief



agreed with that, and do not agree.
"KOBYSH: What do you think

has to be done in order to establish
full confidence between our peo­
ples, to develop broad cooperation
between our countries in all fields?

"CRONKITE: I think, in the long
term, the main thing is to dispel
mutual distrust, suspicion, to be bet­
ter informed and more tolerant. To
the best of my ability I work in this
direction . I know your country, your
people. Shortly after the war I lived
for two years in Moscow as a UPI
correspondent. I saw the legacy of
the war and I will never believe in a
'Soviet threat.' "

This of a totalitarian regime en­
gaged in the most massive military
buildup in history. While the Soviets
were wringing all the propaganda
they could from the interview with
Cronkite, they were planning the in­
vasion of Afghanistan. It is hardly
surprising that viewers of CBS were
never told the Soviet invasion of
Afghanistan was accomplished in
trucks and armored personnel ve­
hicles manufactured at the Kama
River truck plant which was con­
structed by U.S. industrial firms
and financed by the Rockefeller­
controlled Chase Manhattan Bank .

And this pro-Communist attitude
is not the exception but the rule.
Take, for example, the biased re­
porting on the revolution in Nicara­
gua which overthrew the freely
elected President Anastasio Somoza
and installed a Sandinista military
dictatorship that has still not both-

"Karen DeYoung is an active figure with the
notoriousInstitute for Policy Studies in Washing­
ton, D.C. The l .P.S. is a pro-Soviet"think-tank"
which has been described in the Village Voice
as "an intellectual headquarters for the left
since 1962." One of its co-directors, Marcus
Raskin, was involved with the publication
Counter-Spy, dedicated to exposing the iden­
ties of U.S. intelligence personnel.

18

ered to hold elections. Karen De­
Young, deputy foreign editor for
the Washington Post, was responsible
for most of the Post's coverage of
that." In fact , the Society for Pro­
fessional Journalists awarded her a
prize for her stories from Nicaragua.
But according to Reed Irvine of Ac­
curacy In Media, "Karen DeYoung's
coverage of Nicaragua leads one to
believe that she was including her­
self among those Western journalists
who she said were 'very eager to seek
out guerrilla groups, leftist groups,
because you assume they must be the
good guys.' She had visited a secret
Sandinista training camp in Costa
Rica during the Nicaraguan rebellion,
where she interviewed a female
guerrilla named Nora. Nora was de­
scribed as a heroine who had helped
assassinate one of the Nicaraguan
generals. What Miss DeYoung spared
her readers was the description of
the torture and mutilation of the
general that Nora and her comrades
perpetrated. The Nicaraguan Gov­
ernment offered photos of the mu­
tilated corpse to the Washington
Post, but it showed no interest in
revealing that side of Nora. Nora
now holds the post of special pros­
ecutor in the new regime in Nicara­
gua, where she is busy seeing that the
7,OOO-plus political prisoners held by
the Sandinistas are properly pro­
cessed through the kangeroo courts
that have been established there."

Knowing that most Americans are
anti-Communists, DeYoung and her
clones in the media played down and
covered up the Communist and so­
cialist mindset of the "revolution­
aries." As Reed Irvine points out:
"Those who depended on Karen De­
Young's prize-winning reports from
Nicaragua were ill-prepared for the
discovery that the revolution has
brought to power puppets of Castro

(Continued on page eighty-nine.)

AMERICAN OPINION



From page eighteen

THE MEDIA
and the Kremlin who have no inten­
tion of permitting Nicaraguans to
enjoy the degree of freedom that
they had under Somoza. A typical
DeYoung report on the ideology of
the Sandinistas read: 'As for the
politics of the Sandinistas, while
some of the leadership avows Marx­
ist beliefs, others describe them­
selves as democratic pluralists ....
Moises Hasan Morales, one of five
members of a proposed provisional
government of the Sandinistas
named over this weekend, described
himself in an interview as a socialist
who does not adhere to the Marxist
mold.' Hasan recently led an offi­
cial Nicaraguan mission to Moscow
where he signed several important
agreements, including one pledging
cooperation between the Soviet Com­
munist Party and the Sandinista Na­
tional Liberation Front ."

Another member of the Sandinis­
ta junta, Daniel Ortega, was a
Cuban-trained guerrilla leader . But
Post reporter Karen DeYoung de­
scribed this man as a member of
"the most moderate faction which
advocates pluralistic democracy."

In his book Nicaragua Betrayed ,
the late Anastasio Somoza told how
elements of the American media
conspired to mislead and influence
Congress on Nicaragua. He wrote:
"Two of the most influential news­
papers in the Western Hemisphere
are the New York Times and the
Washington Post. These publications
carried many stories that reflected
badly on me and my administration.
Karen DeYoung of the Washington
Post and Alan Riding of the New
York Times were biased, unfactual,
and thoroughly prejudicial in their
reports on Nicaragua. Alan Riding
admitted to me that he opposed my

MAY, 1983

government and that he was a Social­
ist ."

President Somoza went on to say:
"Karen DeYoung and the Washing­
ton Post performed an excellent
hatchet job on me. It's not just hap ­
penstance that every time there was a
congressional hearing on Nicaragua,
on that very same day the Washing­
ton Post would carry an anti-Somoza
article. This ploy, of .course, was
used to influence various U.S. con­
gressmen on that particular day."

And this is only one illustration of
the Leftwing bias of the Establish­
ment Media on the whole range of
issues and personalities. Statistical
confirmation of this was presented
in a major study published in Public
Opinion last year. For this study,
Robert Lichter of George Washing­
ton University and Stanley Rothman
of Smith College conducted hour­
long interviews with 240 of our na­
tion 's most influential journalists
and broadcasters, representing the
most powerful media outlets, in­
cluding the New York Times , the
Washington Post, the Wall Street
Journal, Time, Newsweek, U.S. News
& World Report, NBC, CBS, ABC,
and PBS. The findings of this
scholarly study make fascinating
reading.

The Lichter-Rothman survey re­
vealed that our mass media are oper­
ated by a socially privileged class
from upper-middle-income homes.
Ninety-five percent are white, se­
venty-nine percent are male, ninety­
three percent are college graduates,
fifty-five percent have postgraduate
educations, and nearly half boast
family incomes in excess of fifty
thousand dollars. Geographically, two­
thirds come from the quadrant of
the nation extending from New En­
gland to Chicago's north shore. Only
three percent come from the entire
Pacific coast. Although fifty per-

89



cent of those surveyed state that
they have no formal religious affil­
iation, almost one in four was reared
in a Jewish household, while only one
in eight identified himself as a
Roman Catholic.

Fifty-four percent of these
leading journalists call themselves
"Liberals." While this is a much
greater percentage than in the general
population, it is assuredly too modest
a figure in view of the overwhelm­
ing "Liberal" bias in the media.
Many "Liberals" now palm them­
selves off as "moderates." Only
nineteen percent maintain that they
are "Conservative" or "Right of
Center."

On the issues, it is disturbing that
these pressies credit the most obvious
Marxist myths and propaganda.
Half of them believe that guar­
anteeing jobs is a proper function of
government, and sixty-eight percent
think one of the purposes of gov­
ernment should be to bridge the gap
between rich and poor through politi­
cal programs that redistribute the
wealth. This group also heavily
favors "Affirmative Action" pro­
grams . And, most say they believe
poverty in the Third World is caused
by the United States. More than
half also claim to think America's
consumption of world resources is
immoral and exploitive.

Is it any wonder that you never
hear the mass media discuss Free
Market economics as an alternative
to the nostrums of Marxists, Keyne­
sians, and Monetarists? The main­
stream journalist or commentator is
simply ignorant of Free Market al­
ternatives. Or opposed to them. On
issues of sexual morality, the atti­
tude of the newspeople is one of
permissiveness. Only nine percent be­
lieve that homosexuality is wrong,
and a full eighty-five percent sup­
port the "right" of sexual deviants

90

to teach in public schools. Fifty­
four percent see nothing wrong with
adultery, with only fifteen percent
saying they "strongly agree" that ex­
tramarital affairs are wrong. A
huge ninety percent take the position
that women have a "right" to abor­
tion.

In terms of Presidential politics ,
the media elite are again dramatical­
ly out of step with the general popu­
lation. They voted ninety-four per­
cent for Lyndon Johnson to six per­
cent for Barry Goldwater in 1964;
eighty-seven percent for Hubert
Humphrey to thirteen percent for
Richard Nixon in 1968; eighty-one
percent for Jimmy Carter to nine­
teen percent for Gerald Ford in
1976; and, in the landslide of 1972
when three-fourths of white Amer­
ica voted for Nixon (or at least
against McGovern) this predominate­
ly white, male elite went eighty-one
percent for the fanatic George Me­
Govern! Figures on the 1980 election
are not available, but you can bet
that the media people did not favor
less government and more individual
responsibility.

Keenly aware of their own power,
the aristocrats of the media want
even more. Asked by Lichter and
Rothman which groups they felt
should rule America, the nation's top
journalists surprised no one by nam­
ing themselves at the head of the
list, followed by consumer groups,
intellectuals, blacks, business, fem­
inists, and unions.

We see from all this that our
national press does not reflect the
variety of America's ideological
leanings and philosophical assump­
tions. What we have is ideological
homogeneity inconsistent with the
American mix. The press and broad­
casting elite share a single point of
view - that of the Eastern "Liberal"
Establishment. Little wonder that

AMERICAN OPINION



other viewpoints are systematically
ignored and even suppressed.

The mainstream of American
journalism is a stagnant pool of
passe "Liberalism," the last gasp of
yesterday's collectivist pragmatism.
The typical mainstream journalist
holds the unquestioned conviction
that profits are won at the expense
of exploited workers, cheated con­
sumers, and a polluted environment;
that government measures to control
business "for the common good" are
a triumph for workers and con­
sumers even though these measures
eliminate jobs and raise prices; that
the United States is a racist nation;
that our prisons are full of unfor­
tunates who are there because "so­
ciety" failed them; that trespassing
and destruction of private property
are not crimes when done in the name
of peace, poverty, civil rights , or the
environment; that the principles of
the Declaration of Independence
and our Constitution are outmoded
and no longer relevant; that the more
complex society becomes, the more
centralized government control is
needed; that "human rights" are
more important than "property
rights "; that businessmen should be
made to work for the good of soci­
ety rather than for "selfish" gain;
that government should control
prices, but not people; that human
"equality" is "meaningful and rele­
vant"; that government should gen­
erate freedom from want by spend­
ing more tax money on Welfare pro­
grams and make-work schemes.

Thomas Jefferson said, "If a
nation expects to be both ignorant
and free, it expects what never was
and never will be." That's why honest
reporting and exposure to alternative
points of view are important. The
news we see and hear helps us form
our opinions. When we pick up a
newspaper and read a story - or

MAY, 1983

when we switch on the TV and watch
the evening news - we are affected
consciously and subconsciously. If
we are given misinformation, or if
relevant facts are left out, we are
being manipulated.

Who's In Control?
While it is widely recognized that

the workaday editor or reporter tends
to be "Liberal, " it is generally be­
lieved that the owners of the mass
media are "conservatives." They are
not. Though many owners are still
nominal Republicans, they are on the
whole men and women of the Estab­
lishment Left. "Liberal" reporters,
editors, and broadcasters are on the
payroll because they promote the line
that the Establishment wants dissemi­
nated to the "masses."

We use the term "Establishment"
to refer to a relatively small group
of individuals who belong to an elit­
ist organization called the Council on
Foreign Relations (C.F.R.) and/or its
satellite institutions, including the
Trilateral Commission. Headquar­
tered at the Harold Pratt House at
Park Avenue and 68th Street in New
York City, the C.F.R. counts in its
exclusive membership some 2,200 of
the most powerful men and women
in American finance, industry, gov­
ernment, academia, and communica­
tions .

Forty percent of the Council 's
members reside in the New York City
area, twenty-three percent in the
Washington area , and six percent in
Greater Boston. The professional
distribution of C.F.R. members is:
scholars or academic administrators,
nineteen percent; corporate execu­
tives, thirty percent; government of­
ficials, twelve percent; lawyers, ten
percent; journalists, correspondents,
and communciations executives, ten
percent; administrators of tax­
exempt foundations and other non-

91



profit organizations, fourteen per­
cent; others, five percent.

The American C.F.R. was spun
off from the Royal Institute of
International Affairs of London,
which was founded in 1919 to pro­
mote the vision of One World gov­
ernment as dreamed of by Lord Al­
fred Milner, Cecil Rhodes, and Lord
Rothschild. In his revealing book
Tragedy And Hope, the late Profes­
sor Carroll Quigley (of Harvard,
Princeton, Georgetown, the Brook­
ings Institution, etc.) wrote: " ... the
relationship between the financial
circles of London and those of the
eastern United States ... reflects
one of the most powerful influ­
ences in twentieth-century American
and world history. The two ends of
this English-speaking axis have
sometimes been called, perhaps
facetiously, the English and Amer­
ican Establishments. There is, how­
ever, a considerable degree of truth
in the joke, a truth which reflects a
very real power structure . . . ."

From its inception in 1921, the
C.F.R. Establishment was a tool of
international financiers who sought
to establish a socialist World Gov­
ernment under their control, through
which they could exercise monopolistic
hegemony over world trade, banking,
communications, transportation, and
natural resources. Certain obvious
strategies were employed. Centraliza­
tion of control over the major means
of communication - the key organs
of the mass media - was necessary
to assure control over popularly elected
governments. Hence, these would-be
world monopolists have for years
been deeply involved in financing
and manipulating the American com­
munications industry.

The Council on Foreign Relations
has been from the start the creature
of financial interests including J.P.
Morgan, the Rockefellers, those in

92

control of the Andrew Carnegie for­
tune, and such Rothschild financial
satellites as the following five Wall
Street firms: Kuhn, Loeb and Com­
pany; Lehman Brothers; Lazard
Freres; Goldman, Sachs and Com­
pany; and, Dillon, Read and Com­
pany.

Leaders of these institutions
maintain interlocking memberships
and associations with a variety of
other organizations and avatars of
the Establishment. For example ,
Eugene R. Black, a leading figure in
Lazard Freres, is also a director and
former president of the Rockefel­
lers' Chase Manhattan Bank, a di­
rector of such firms as the New
York Times Company, LT.&T.,
American Express, and Royal Dutch
Shell, as well as trustee of the Ford
Foundation, Harvard University,
Johns Hopkins University, and the
J.P. Morgan Library. In addition he
is a member of the secretive Pilgrim
Society, former president of the
World Bank, and former trustee of
the Brookings Institution and the
Atlantic Council.

David Rockefeller presides as
chairman of the C.F.R. with other
top officers including John J. Me­
Cloy, Douglas Dillon, Robert V. Roosa,
Henry Kissinger, Zbigniew Brzezin­
ski, and Hedley Donovan .

In general, then, the above organi­
zations and Wall Street firms repre­
sent the interests about which we are
speaking when we refer to the Estab­
lishment media.

Controlling The Flow
The newspaper industry is the

largest division of the news media in
the United States. There are some
1,760 daily papers and over five
hundred Sunday editions, and they
get most of their national news
from the wire services of Associated
Press (A.P.) and United Press Inter-

AMERICAN OPINION



national (V.P.!.), although some of
the larger newspapers and newspaper
chains supplement the wires with
their own national news services. All
are strongly biased to the Left.
Many radio stations fill their news­
casts with items taken directly from
A.P. or V.P.!. teletypes. Most local
newspapers rewrite national news
stories which are fed to them, but
the news agenda is generated from a
very small cadre of individuals at
the top. At the Associated Press, for
instance, Keith Fuller, (president) ,
Stanley Swinton, (vice president),
Louis Boccardi (vice president), Har­
old Andersen (director), and Katha­
rine Graham (director) are all mem­
bers of the Council on Foreign Re­
lations.

Newspaper ownership has been in­
creasingly concentrated in recent
years, as more and more indepen­
dent, locally owned papers have been
taken over by newspaper chains and
media conglomerates. According to
Editor And Publisher, two-thirds of
the country's dailies are owned by
such big, profitable chains - double
the number under such control in
1960. Independent newspapers, of
which less than six hundred remain,
are being gobbled up at a rate of
about fifty dailies a year. The fif­
teen top chains own more than twen­
ty-five percent of all American
newspapers. Moreover, the twenty­
five largest chains control more than
half of all weekday circulation, and
the top ten control about forty per­
cent. These ten biggest chains, in
order of daily circulation, are:

Gannett Newspapers (eighty-two
dailies, including the Rochester
Democrat And Chronicle in New
York State and the Oakland Tribune
in California); Knight-Ridder News­
papers (thirty-four dailies, including
the Detroit Free Press, Miami Herald,
and the Philadelphia Inquirer); New-

MAY, 1983

house Newspapers (twenty-nine dail­
ies, including the Denver Post and
the Cleveland Plain Dealer); Tribune
Company (ten dailies, including the
Chicago Tribune and the New York
Daily News); Dow Jones & Company
(twenty dailies, including the Wall
Street Journal); Times Mirror (six
dailies, including the Los Angeles
Times); Scripps-Howard Newspapers
(twenty-one dailies, including the
Cincinnati Post); Hearst Corporation
(10 dailies, including the San Francis­
co Examiner); Cox Enterprises (seven­
teen dailies, including the Atlanta
Constitution); and, Thomson News­
papers, V.S. (sixty-six dailies).

Allen H. Neuharth, Gannett's
chairman and president, made that
chain the largest in the field and the
most consistently profitable as well.
He is also the highest-paid newspaper
executive in the nation, receiving well
over one million dollars in salary,
benefits, and stock options per year.
Formerly the assistant managing
editor of the Miami Herald and the
Detroit Free Press, Allen Neuharth is
known both as a ruthless business­
man and as a champion of "Liberal"
causes .

The owner of the important New­
house group, the mysterious Samuel
Newhouse, is like Neuharth a "Liber­
al" Democrat. In addition to his
twenty-nine dailies and twenty-one
Sunday papers, Newhouse controls
three radio and six television stations,
and publishes nine magazines under
a subsidiary, Conde Nast Publica­
tions. There can be little doubt that
Samuel Newhouse, an immigrant
from Russia, knows that as an out­
sider in those areas where he owns
newspapers he is mistrusted and
must move slowly. In some Conserva­
tive areas, and in special situations
like St. Louis where his Globe-Demo­
crat couldn't possibly take a stance to
the Left of the Pulitzer family's

93



Post-Dispatch, Newhouse keeps his
fingers out of the editorial pie.
Owners like Newhouse will often
permit a paper to take a moderately
Conservative stand on some issues ­
but it is taboo to discuss the Estab­
lishment and its links with interna­
tional Communism.

Another owner of a major chain is
the shadowy Lord Thomson of Fleet
(Roy Thomson of Toronto), who
owns sixty-six dailies and twenty­
nine Sunday papers in the United
States in small and medium-sized
towns. Thomson was also owner of
the London Times, traditional voice
of the British Establishment ­
where the Royal Institute of Interna­
tional Affairs is controlled by the
same types as those who control our
C.F.R. Lord Thomson is a member
of the elitist Pilgrim Society, which
seeks to merge the U.S. into the Brit­
ish Commonwealth as the base for
World Government.

One important factor which has
encouraged independents to sell out
to these big chains is the high rate of
taxes, both income and inheritance.
A privately held newspaper becomes
an estate asset when the principal
owner or owners die. If the estate is
not rich in cash or other marketable
securities, the heirs may be forced to
sell the newspaper in order to pay the
estate taxes on it. Also, because cap­
ital-gains taxes have been consider­
ably lower than income-tax rates, if
a newspaper is sold in a cash transac­
tion the seller pays only the lower
capital-gains tax. If the exchange is
for some of the stock in the pur­
chasing chain or conglomerate, then
the deal is tax free until that stock is
sold. Consequently, our government's
tax structure has encouraged oligop­
oly in this field.

While the impact of increasing
concentration of ownership is dif­
ficult to measure, one study did

94

find evidence that, contrary to the
claims of editorial freedom by the
chain owners, "chain papers were
more likely to support the favored
candidate of the press in every elec­
tion." On the other hand, it was
found that in endorsing Presidential
candidates in the elections of 1960
through 1972, non-chain papers were
less likely to endorse any Presidential
candidate while "the vast majority
of chains exhibited homogeneous en­
dorsement patterns." And eighty­
five percent or more of the papers
in the chains endorsed the same can­
didate."

The Establishment's Times
What's black and white and red all

over? Answer: The News York Times.
It is The Important Paper for Impor­
tant People Everywhere, and is the
nearest thing in the United States to
a national daily . Most Congressmen
and Senators read it faithfully. It is
found in virtually all academic li­
braries and is read by more than half
of this country's college presidents.
Fifty copies of the Times go to the
White House every day. Over seventy
Embassies in Washington subscribe
to it, including the Soviet Embassy.
It is even read by the comrades in
Peiping, and thirty-nine copies are
sent to Moscow. "A significance of
the Times," Timesman James Reston
(C.F .R.) has written, "is its mul­
tiplyer effect. What appears in the
Times automatically appears later in
other places."

Concerning this multiplyer ef­
fect, columnist Alice Widener has
observed: "It is a fact that most
editors and newsmen on the staffs
of ... Time, Newsweek, etc., and
most editors, reporters, and commen-

"Daniel Wackman, et al., "Chain Newspaper
Autonomy As Reflected In Presidential Cam­
paign Endorsements," J ournalism Quarterly,
Autumn 1975.

AMERICAN OPINION



tators at NBC, CBS, and ABC take
their news and editorial cues from
the New York Times. Technically, it
is a great newspaper; but it reports
much of the news in conformity
with its editorial policies."

One of the most damning indict­
ments of the "Liberal" bias of the
New York Times came from the late
Herman Dinsmore. After serving
thirty-four years on the news staff
of the Times, including many years
as its associate foreign editor and
nine years as editor of its interna­
tional edition, Mr. Dinsmore could no
longer take the increasingly Leftist
slant of the paper, and so he retired
and wrote a book exposing it. In All
The News That Fits, Dinsmore ob­
served: "The New York Times in more
recent years has stated that it wants a
balance of power in the world - as
if it were possible to maintain such a
thing. Editorially, it has freely criti­
cized the United States while but
sparingly finding fault with Com­
munist actions. The attitude of the
New York Times toward the Soviet
Union has resulted in remarkable dis­
tortions in its news columns and in its
editorial judgments."

Indeed, the Times has employed a
number of reporters whose pro-Com­
munist diatribes are notorious. Such
men as Herbert L. Matthews (the
C.F.R. member who wrote that Cas­
tro was an anti-Communist!), Har­
rison Salisbury (C.F.R.), Lester E.
Markel (C.F.R.), Ralph Parker, and
Walter Duranty spent the greater
portion of their careers with the
Times as side-show barkers for every
Communist regime with a cage to
rattle. The board of directors and
top editorial staff are filled with
members of the Council on Foreign
relations. They include among the
directors William Scranton, Cyrus
Vance, and Richard Gelh; plus execu­
tive editor A.M. Rosenthal, managing

MAY, 1983

editor Seymour Topping, assistant
managing editor James Greenfield,
editorial page editor Max Frankel,
and Frankel's deputy Jack Rosen­
thal.

The modem history of the New
York Times dates from 1896, when
Adolph Ochs took over the paper.
Gerald Johnson notes in An Honor­
able Titan that Ochs's mother, Bertha
Levy Ochs, had been eo involved in
the Communist Revolution of 1848
that her family was "advised" to
leave Bavaria. Ochs bought the
foundering New York Times for the
borrowed sum of $75,000. Johnson
tells how Ochs arranged this: "He
had arrived in New York almost un­
known; but by August 17, 1896, he
was well and favorably known to a
group of men whose power in the
financial, business and political
worlds was out of all proportion to
their numbers."

Mr. Ochs'a backers in taking con­
trol of the Times were international
bankers J .P. Morgan; August Bel­
mont; and Kuhn, Loeb's Jacob
Schiff (who was later to be an im­
portant financier of the Russian
Revolution). The latter two were
Rothschild partisans. Later, the
firm of Lehman Brothers began
working with the Times. Ferdinand
Lundberg reports in his America's 60
Families: "Although not conspicuous­
ly connected with publishing, this
banking family stands close to the
New York Times . . . . It has the
outstanding interest in the Kimberly
Clark Corporation, a papermaking
enterprise which, with the New York
Times, jointly controls the Spruce
Falls Power and Paper Company."

This Rothschild voice of the
American Establishment passed
from the publishing hands of
Adolph Ochs (C.F.R.) to his son-in­
law Arthur Hays Sulzherger (C.F.R.,
Pilgrim Society, Rockefeller Foun-

95



dation, and Norman Thomas Foun­
dation) , to his son-in-law Orville E.
Dryfoos (C.F.R), and then to the
current publisher, Arthur Ochs Sulz­
berger (C.F.R) .

The New York Times Company
(which publishes the New York
Times and nine dailies in Florida and
North Carolina) also publishes four
consumer magazines (Us, Family Cir­
cle, Golf Digest, and Tennis) and has
substantial holdings in the broadcast
media and book publishing.

The Washington Post
The Washington, D.C. , end of the

Establishment's New York-Washing­
ton newspaper axis is the redoubtable
Washington Post. What the Post
prints is important as it is the cap­
ital's only morning newspaper and is
read by most Members of Congress.
What the Post does not print is also
important, and that fact is notori­
ous. A longtime staffer at the Li­
brary of Congress once told us that
fully half of the articles cited in
congressional debate (not including
additions in the Congressional Record
appendix) come from either the
Washington Post or the New York
Times. Like its New York counter­
part , the Post is infamous for its
Leftward bias. We have already in­
dica ted an example of this in the
excesses of reporter Karen DeYoung.

The Post was the creature of the
late banking Insider Eugene Meyer
(C.F.R ), whose family immigrated
to America in the backwash of the
failure of the Paris Commune of
1848. Meyer's father, Gunther, was
the U.S. representative of the
Rothschilds' firm of Lazard Freres.
Eugene studied international bank­
ing in Hamburg, Berlin, Paris, and
London, and also became associated
with Lazard Freres. Later he was a
partner of Insider Bernard Baruch in
Alaskan mining adventures and

96

Baruch brought Meyer to Washing­
ton in 1917 to head a division of the
War Industries Board. Baruch and
Eugene Meyer held almost complete
dictatorial control over America's
wartime industry and placed billions
of dollars in war production con­
tracts with friends and associates.
Meyer was author of the Recon­
struction Finance Corporation Act,
and was made chairman of the
RF.C. when the Act was passed. He
was also a governor of the Federal
Reserve Board and the first head of
the World Bank. He held important
positions in every Administration be­
tween Wilson and Truman.

Using money he made from his
World War I manipulations, Eugene
Meyer bought the Washington Post
in 1933 to support F.D.R's New
Deal , but also reportedly to squelch
investigations into how Meyer and his
partners in New York and Europe
had maneuvered the United States
into the war and then helped them­
selves to enormous profits. Meyer's
first move was to fire the Post 's
editor for refusal to support U.S.
recognition of the Soviet Union.

After Eugene Meyer's death, con­
trol over the Post 's operations passed
to Philip Graham (C.F.R), his son­
in-law and a former law clerk of
Felix Frankfurter. Graham ran the
show until his severe depressions
broke him and he shot himself in
1963. Control is now in the hands of
his widow, Katharine Meyer Gra­
ham, Eugene Meyer's daughter and a
member of the C.F.R Howard Si­
mons, the Post 's managing editor, is
another member of the Council on
Foreign Relations.

The Washington Post Company,
which also publishes Newsweek mag­
azine and owns five TV stations,
includes on its board Nicholas Katzen
bach (C.F.R.), Arjay Miller (Trilater­
al), and Robert McNamara (both).

AMERICAN OPINION



Among its broadcast media hold­
ings, the Washington Post Company
owns the CBS outlets in Washington,
WTOP-TV and WTOP-AM and FM.
The firm's newspaper, magazine,
radio; and television media outlets
combine to give the Establishment
Insiders a powerful ideological punch
in our nation's capital. II<

The West Coast Times
The West Coast anchor of the

Establishment's newspaper complex
is the Los Angeles Times. Before
1960 it would have been difficult to
find a more Conservative newspaper
in the United States, but in less than
a decade the paper did an about­
face. The Times began to tum Left
after Dorothy " Buff" Chandler
pushed her husband out as publisher,
using a series of his flagrant indis­
cretions as the lever. Replacing Nor­
man Chandler was their son Otis, a
man of imposing physical qualities
who is not intellectually gifted.
Whether Otis is a foil for his Ma­
chiavellian mother or is manipulated
by the entourage of "intellectuals"
for whom he flaunts admiration is
an oft-debated subject.t

The Times, which consumes more
newsprint than any other American
daily, controls New American Li­
brary, a large publishing company
which produces Penguin, Mentor,
and Signet books. The parent corpo­
ration, Times Mirror Company, also
owns five other newspapers, includ­
ing the Dallas Times Herald, and
seven magazines, including Outdoor

"For a comprehensive and shocking look at the
Washington Post and examples of its Left­
wing distortions, see "Washington As Censored
By The Post, " by John Rees in the November
1979issue of this magazine.
[Other members of the Chandler family are
extremely patriotic and Conservative. But they
have been frozen out of authority in running
the newspaper .

MAY, 1983

Life and Popular Science. In addition
it owns .two TV stations and a con­
trolling interest in Newsday , the
large-circulation Long Island news­
paper. And the Times also shares
with the Washington Post the opera­
tion of a widely used news service.

The Times-Mirror Corporation's
leadership includes Robert F. Erburu
(president); W. Thomas Johnson Jr
and David Laventhal (vicepresidents);
and , F. Daniel Frost, Roger Heyns,
and Eli Jacobs (directors) . All belong
to the Council on Foreign Relations,
that elite club headquartered in New
York City.

Another very important newspaper
group in California is the strategic
McClatchy chain, which owns the
Sacramento Bee in the state's capi­
tal, as well as other newspapers and
eight radio and TV stations. In his
will, founder Charles K. McClatchy
required his heirs and assigns to
fight for socialism through these
media outlets. The will reads: " One
fundamental issue will never change
and that is the vital issue of govern­
ment ownership. I want the McClat­
chy newspapers to battle for that
principle at any and all times no
matter against what odds."

The McClatchy clan has lived up
to this provision of the will in both
letter and spirit.

The Mass Slicks
By far the largest magazine pub­

lisher in the United States, based on
amount of revenue, is Time Inc. With
its three profitable weeklies (Time,
People, and Sports Illustrated), its
bi-weekly (Fortune) , and two monthly
magazines (Life and Money) , Time
Inc. is undisputably a media giant. In
addition to its magazines the Time
complex also owns five TV stations,
Manhattan Cable TV, and Home Box
Office; Little, Brown & Company,
a major book publishing firm; and,

97



several weekly newspapers in the Chi­
cago area . Headquartered at the
Time & Life Building in Rockefel­
ler Center in New York City, Time
Inc. includes the following C.F.R.
members on its board: Ralph David­
son (chairman), Donald M. Wilson
(vice president), and board directors
Louis Banks, Alexander Heard, Sol
Linowitz (also a Trilateralist), Raw­
leigh Warner Jr., Thomas Watson Jr.,
and Clifton Wharton Jr.

The father of the time Empire
was the late internationalist Henry
Luce, of< who began his rise to publish­
ing glory with loans from such
Establishment figures as Thomas
Lamont (C.F.R.) and Dwight Mor­
row (C.F.R.), the J .P. Morgan part­
ners; Harvey Firestone (C.F.R.); E.
Roland Harriman (C.F.R.); and, var­
ious members of the Harkness fam­
ily of the Standard Oil fortune.
Their influence became especially
apparent when Luce started his busi­
ness magazine, Fortune, in the middle
of the Great Depression. As John
Kobler wrote in The First Tycoon:

"It is a bemusing paradox that
Fortune, the magazine of business,
questioned the efficiency of the
free-enterprise system, and even
took on a faint socialist tinge. Some
of its editors and contributors stood
far to the left . Luce realized this ­
but he also realized that he needed
iconoclasts to shake up the business
world and make it notice Fortune."

When it is understood that certain
powerful businessmen have long
used political pull and government
intervention to obtain and maintain

"Luce was a member of several organizations
of the Establishment Left, including the in­
famous Institute for Pacific Relations (of­
ficially cited as an "instrument of Commu­
nist policy"), the Atlantic Union, and the Council
on Foreign Relations. He was also a strong sup­
porter of the United Nations, even after Al­
ger Hiss 's role in its founding was revealed.

98

their fortunes, the Leftwing slant
of such Establishment mouth organs
as Fortune becomes no paradox
at all.

Time, of course, is the most wide­
ly read newsmagazine in the country,
having a circulation of about 4.3
million, as compared to Newsweek's
three million and US. News & World
Report's 2.1 million. Known from
the start for its biased content, Time
long had as its Editor-in-Chief Hed­
ley Donovan (Rhodes Scholar; mem­
ber of the Pilgrim Society; director
of the C.F.R.; and, trustee of the
Ford Foundation, the Carnegie En­
dowment for International Peace,
and New York University). That po­
sition is currently held by Henry
Grunwald, another member of the
Council on Foreign Relations.

Number Two in newsmagazine
circulation (but gaining on Time) is
Newsweek, brought to you as we have
noted by the same people who pub­
lish the Washington Post. News­
week 's board chairmen have included
the C.F.R.'s Phillip Graham, Fred­
erick Beebe, and Katharine Graham.
Its editors have included Malcolm
Muir, Osborn Elliott, and Maynard
Parker, and it has boasted columnists
and contributing editors Stewart Al­
sop,' Carl Spratz, and George F. Will.
All belong to the Council on Foreign
Relations.

Cathode-Ray Conditioning
By far the most vivid and the

most powerful medium in the prop­
aganda arsenal of the Eastern
Establishment is television. The na­
tional television communications sys­
tem extends into virtually every home
in America. In 1952only 19.8 percent
of homes in the U.S. had TV sets;
today more than 99.8 percent have at '
least one. The average American
spends over twenty hours a week in
front of a television receiver. While

AMERICAN OPINION

I



newspapers and magazines have al­
ways reported on wars, riots, scan­
dals, elections, and other disasters,
not even a majority of Americans
reads these accounts - and fewer
still read the editorial pages on a
regular basis. Newspaper readers can
turn quickly to the comic strips or the
sports pages and avoid confronting
the political news. By contrast, nearly
everyone watches television.

Seventy percent of all Americans
now rely primarily on television for
their news, and over two-thirds of
the U.S. population says it thinks
television is the best way to follow
candidates for national office.
Here is the most powerful of the
mass media.

Television is an extension of the
graphic arts and its appeal is more
emotional than analytical. The
emotional impact of both pictures
and sound invites the need for ac­
tion, drama, and confrontation to
hold the attention of the viewing
audience. As NBC executive news
producer Reuben Frank once advised
his co-workers at NBC: "The highest
power of television journalism is not
in the transmission of information,
but in the transmission of experi­
ence - joy, sorrow, shock, fear ­
these are the stuff of [television]
news."

That is the key to understanding
why TV is so useful for condition­
ing mass audiences. Scenes of riot­
ing on campuses, burning and looting
in the cities, plastic bags containing
dead American G.I.s being loaded
onto helicopters in Vietnam, a fic­
tional account of a nuclear explosion
- all seem very real on the cathode­
ray tube, and they all compel emotion
rather than analysis.

Because of the nature of the
medium and its realism, moreover,
TV news personnel want a story with
action. After all, if nothing hap-

100

pens, where's the story? And what
advantage would television have over
print media? So desperate are TV
crews that they sometimes stir up
action when not enough is present
for a good story. Indeed they some­
times fabricate action of their own
and make it into a media event.

Local television stations do not
have the resources to produce their
own national news programs; so, they
confine themselves mainly to local
coverage and rely on the major net­
works. The networks connect stations
all over the country for common and
simultaneous distribution of pro­
grams and advertising. The three big
network corporations feed their
propaganda news programs to ap­
proximately six hundred local "af­
filiated" stations. In addition, the
networks own and operate their own
key TV stations in the nation's largest
cities, forming a media matrix
which covers about forty percent of
all TV households in America.

Considering that there is a limit to
the amount of information which
can be jammed into the few minutes
available for network news each
night, we might wonder if anything
of significance is left out. We
might also wonder why the evening
news programs of the three major
networks seem so often to be virtual
carbon copies of each other. And
why is the point of view always the
same on all three "competing" net­
works?

Thomas R. Dye, writing in Who's
Running America?, capsulates the
situation well: "[T]elevision is so im­
portant in mass socialization that di­
versity of views is avoided, and a
single Eastern, liberal 'establish­
ment' interpretation prevails in all
three network presentations....
Network entertainment program­
ming, newscasts, and news specials
are designed to communicate estab-

AMERICAN OPINION



lished liberal values to the masses.
These are the values of the elite;
they include a concern for liberal
reform and social welfare, an inter­
est in problems confronting the poor
and blacks, a desire to educate the
ignorant and cure the sick, and a
willingness to employ governmental
power to accomplish these ends."

An important technique in ex­
pressing this statist bias is the selec­
tion of "news." A Princeton Univer­
sity study has concluded that "the
mass media may not be successful in
telling us what to think, but they are
stunningly successful in telling us
what to think about." Current "Lib­
eral" issues such as opposition to the
strengthening of national defense,
vociferous concern for the poor and
blacks, ecology, women's liberation,
the anti-nuke protests, and so on get
mountains of coverage. Watergate
received almost two straight years of
attention. Yet other stories are ig­
nored or played down. The Chappa­
quiddick tragedy involving Senator
Teddy Kennedy was given only one or
two weeks' coverage, and was then
barely mentioned despite a closed
judicial inquiry and the availability
of witnesses to the drinking party
which had occurred just before the
accident.

Another technique is to present
false alternatives, always ignoring
Free Enterprise solutions. We were,
for example, presented with several
points of view on how to "reform"
the bankrupt Social Security system;
but the idea of getting government
out of the area entirely, proposed by
Senator Jesse Helms, was lost down
the Memory Hole.

But why this incredible uniform­
ity of "Liberal" bias in the national
news?

What the American people see and
hear about their world is determined
by a tiny, arrogant fraternity of

102

privileged media elitists who work
for the Columbia Broadcasting Sys­
tem (CBS), the National Broadcast­
ing Corporation (NBC), and the
American Broadcasting Company
(ABC), all headquartered within a
few blocks of each other in New
York City. As Theodore H. White, a
creature of the Left and a member
of the Establishment's Council on
Foreign Relations, once observed:
"... the increasing concentration
of the cultural pattern of the U.S.
is in fewer hands. You can take a
compass with a one-mile radius and
put it down at the center of Fifth
Avenue and 51st Street in Manhattan
and you can have control of 95 per­
cent of the entire opinion-and-in­
fluence-making in the U.S."

Control Of CBS
At the apex of the networks

stands the Columbia Broadcasting
System, 51 West 52nd Street, New
York City 10019. The gargantuan
CBS network owns television outlets
in New York, Los Angeles, Chicago,
Philadelphia, and St. Louis, and has
over two hundred affiliate stations
scattered throughout the continental
United States. It also owns and oper­
ates fourteen major radio stations
(seven AM and seven FM) in key
cities and has more than 250 affil­
iate radio stations around the coun­
try. In addition, CBS is involved in
the publishing field with over
twenty-two magazines, including
Field & Stream, Woman's Day, Cycle
World, Road & Track , and Mechanix
Illustrated. It owns several book pub­
lishing firms, including Holt, Rein­
hart & Winston; Fawcett Books;
Dryden; and, the W.B. Saunders Com­
pany. Indeed, it even owns Columbia
Records.

For many years the chairman of
the board of CBS was William S.
Paley. Mr. Paley is the son of Samu-

AMERICAN OPINION



el and Gold Palinsky, who immi­
grated from Russia to America be­
fore the tum of the century. Sam
Paley became wealthy as a cigar
manufacturer. Since he did not want
his son in the cigar business he ar­
ranged purchase of fifty percent
of CBS from Paramount. The year
was 1928, and William Paley was
twenty-seven years old. He was inter­
ested in social causes and saw great
potential in radio for furthering
them. Another group interested in "so­
cial causes," the international banking
firm of Lehman Brothers, a satellite
of the worldwide Rothschild invest­
ment network, also became a major in­
vestor in CBS. Paley and his brother­
in-law, Dr. Leon Levy, are the largest
CBS stockholders, however.

During World War II, William
Paley was able to develop his propa­
ganda theories as Deputy Chief of
the Psychological Warfare Division
on the Headquarters staff of Gen­
eral Eisenhower. After V-E Day he
was Deputy Chief of Information
Control in Germany. So far is he to
the Left that he received the order
of Polonia Restituta from Commu­
nist Poland.

An important member of the
American Establishment, Paley is a
devout internationalist. He is a
member of the Council on Foreign
Relations, the United Nations Day
Committee, and the Ford Founda­
tion's Fund For Resources For The
Future; and, a trustee of Columbia
University and the Museum Of
Modem Art. Despite the fact that
his parents came from Russia, Paley
is a member of the super-secret an­
glophile network called the Pilgrim
Society.

Mr. Paley is reported to be very
generous to "Liberal" and Leftist
causes. Not surprisingly, the CBS
Foundation has been a major donor
to David Rockefeller's C.F.R., and

MAY,1983

CBS Inc. funded the Trilateral
Commission.

William Paley was recently re­
placed as chairman of CBS by
Thomas H. Wyman, a member of
the C.F.R. Wyman has been serving
as president and chief executive
officer of CBS, was formerly an
executive with Polaroid and Pills­
bury, and worked as a management
trainee at First National City Bank
in the early 1950s.

Other C.F.R. personnel on the
CBS board of directors are: Harold
Brown (also a Trilateralist), : Wil­
liam Burden, Roswell Gilpatric,
James Houghton, Henry Schact,
Franklin Thomas, and Marietta
Tree. Its many "Liberal" newsmen
include the C.F.R.'s Charles Colling­
wood, Richard C. Hottelet, Lawrence
LeSueur, and Dan Rather - the man
who replaced Walter Cronkite as CBS
News anchorman.

You can trust Dan Rather to be as
biased as Uncle Walter. In 1974
Rather moved from his native Texas
to New York and appeared regularly
on "CBS Reports," on "60 Minutes,"
and on the "CBS Evening News"
before taking over as anchor and
managing editor of the latter at an
annual salary well in excess of one
million dollars. With that kind of
income and position of influence,
Rather can afford to be arrogant in
his "Liberal" prejudices.

A typical example of Mr. Rath­
er's biased reporting was his "60
Minutes" interview with former
Nicaragua President Anastasio
Somoza. In his book Nicaragua Be­
trayed, published only days before
he was blown to bits by the "hu­
manitarian" Sandiniatas, Somoza
wrote that Rather grilled him for two
and a half hours. This long interview
was chopped down to a mere seven
minutes for the CBS program. Pres­
ident Somoza observed: "I didn't

103



realize what the power of film edit­
ing really meant. With that power,
Rather cast me in any role he chose.
Everything good I said about Nicara­
gua was deleted. Any reference to
Carter's efforts to destroy the gov­
ernment of Nicaragua was deleted.
Every reference to the Communist
activity and Cuba's participation was
deleted."

The American people should see
those out-takes left on the cutting­
room floor! Somoza went on to say:

"His [Dan Rather's] insistence
that there was torture in my govern­
ment probably disturbed me the
most . We would go over the subject
and then we would come back to it
again. He just wasn't getting the an­
swers he wanted. Finally he said,
'May we visit the security offices
of the Nicaraguan government?' He
had heard that this was a torture
chamber and he believed it. I replied,
'Yes, Mr. Rather, you may visit those
offices and you may take your cam­
era.' Then I added, 'You go right now.
Take that car and go immediately so
that you can' t say I rigged it.' Well,
he did go, and he saw where the
people worked and talked to many of
them. When the show came on the
air, he made no mention of the fact
that he had personally visited our
security offices and was free to
film, talk to people, or do anything
he wanted to do. He knew in advance
how he wanted to portray me and his
predetermined plan was followed."

An even more thoroughly docu­
mented example of CBS deception
concerns a 1968 "News Special"
called "Hunger In America" - a
show designed to stimulate increased
support for the Food Stamp pro­
gram and greater Welfare spending.
That one began by showing a dying
baby, malformed and pitifully thin,
being resuscitated in a hospital. The
voice of narrator Charles Kuralt in-

106

toned as follows: "Hunger is easy to
recognize when it looks like this. The
baby is dying of starvation. He was
an American. Now he is dead." Such
an image was certain to produce an
emotional impact on viewers, who
naturally believed that the baby had
died of starvation.

A subsequent investigation by
authorities revealed the Kuralt story
to be a lie. The dying baby was a
three-month premature infant
weighing less than three pounds at
birth, whose parents were neither
poor nor starving. As Edward J. Ep­
stein writes in his book News From
Nowhere, "The mother, a school­
teacher, had the premature birth af­
ter an automobile accident. There
was no medical reason to suspect that
malnutrition or starvation was in any
way connected with the death of the
child."

When questioned about the inci­
dent, CBS news president Richard
Salant admitted that "new evidence
came to light " regarding the baby's
death. He added, however, that he
had a belief that "in that area , at
that ·time, in that hospital, babies
were dying of malnutrition."

Indeed, it appears that CBS was so
convinced that babies were literally
starving to death that, even though
CBS could not find one to televise, it
felt there was no harm in picturing a
baby who looked as if it were starv­
ing! Moreover, the entire program,
which never once asked why poverty
continues after decades of anti­
poverty programs and enormous Wel­
fare spending, left viewers with the
strong impression that the poor in
America have no alternative except
starvation.

These examples of bias , while re­
markable, are by no means isolated
instances. The slant is there in every
news program, every day and night
of the year.

AMERICAN OPINION



Control OfNBC
The National Broadcasting Corpo­

ration (NBC, 30 Rockefeller Plaza,
New York City 10020) is a subsidiary
of the Radio Corporation of Amer­
ica (RC.A.) with wholly owned TV
stations in New York, Los Angeles,
Chicago, Washington, and Cleveland.
It also owns four AM and four FM
radio stations, plus four publishing
companies. There are more than two
hundred television stations and over
two hundred radio outlets in the NBC
constellation.

The longtime head of RC.A. (and
therefore of NBC) was Brigadier
General David Sarnoff. '" Like his
counterpart William Paley at CBS,
Sarnoff was a bright young man
backed by the banking Insiders in
such Rothschild satellite firms as
Kuhn, Loeb & Company, Lehman
Brothers, and Lazard Freres. Over
the years the members of the board
of directors have always included
partners from those three invest­
ment banking firms. As a front
man for the bankers, Sarnoff was
also a member of their Council on
Foreign Relations and the Pilgrim
Society.

For several years, General Sar­
noff was an officer in the Citizens
Committee for International Devel­
opment, an Insider organization whose
objective was "to help generate pub­
lic support for the Foreign Aid Pro­
gram." The public is supposed to
believe that the lobbying for for­
eign aid is a product of efforts of
average citizens motivated by the al­
truistic desire to help America's
friends all over the world. Far from
it! The Insiders of international
banking have profited enormously
from America's foreign-aid pro­
gram - which has cost us a sum
greater than our entire National Debt
while, for the most part, propping up
socialist regimes all over the globe.

108

Succeeding David Sarnoff at
RC.A. was his son Robert.] who
among many other things was a direc­
tor of the Establishment-run Adver­
tising Council. Richard W. Father­
ley, a twenty-five-year veteran of
the broadcasting industry, tells us
this about that propaganda outfit:

"One group with tremendous
reach is the Advertising Council,
founded in 1941. All of the Adver­
tising Council's so-called public ser­
vice campaigns are run voluntarily by
radio stations, TV stations, and print
publications. The Advertising Coun­
cil is headquartered in New York
City, with branch offices in Wash­
ington, D.C., and Los Angeles. Its
Industrial Advisory Committee lists
some fifty-four high-level business
people - eleven of whom appear on
the membership roster of the Coun­
cil on Foreign Relations, including
David Rockefeller. The Ad Council's
Public Policy Committee seats some
twenty foundation heads and insti­
tutional and service-group types. The
names of four of them appear on
the C.F.R's Annual Report."

The RC.A./NBC megalith in­
cludes a significant number of
C.F.R members on its board and in
its news staff. These include execu­
tive vice president Richard Sonnen­
feldt, and several directors, among
them John R Petty and Thornton
Bradshaw. The C.F.R newsmen at
NBC include Marvin Kalb, John
Chancellor, Garick Utley, Irving R
Levine, and Bill Moyers.

·Sarnoff was not a military man; Franklin
D. Roosevelt made him an instant general dur ­
ing World War II.
tit was also significant that in 1950 Robert
Sarnoff married Felicia Schiff Warburg,
daughter of Kuhn, Loeb & Company's Paul
Felix Warburg and great grand-daughter of
Jacob Schiff, Leon Trotsky's financial an­
gel. The Sarnoff-Warburg merger wound up
in the Mexican courts in 1970, however, and
that same year Felicia married F.D.R. Jr.

AMERICAN OPINION



Control OfABC
The American Broadcasting Com­

pany (ABC) has its national head­
quarters at 1330 Avenue of the
Americas, New York City 10019. It
owns and operates major-market tele­
vision stations in New York, Los An­
geles, Chicago, San Francisco, and
Detroit. In recent years, ABC has
demonstrated staying power in com­
peting with the other two big net­
works for prime-time popularity. As
a result, a number of traditional
CBS and NBC affiliated stations
have switched over to ABC, giving
the network coverage parity with the
other two. And, ABC is also involved
heavily in the motion-picture indus­
try and the publishing field. It pub­
lishes seventeen magazines, including
Los Angeles and Prairie Farmer. In
radio broadcasting, ABC owns seven
AM and seven FM stations, and is
linked with several hundred affili­
ates around the nation.

The ABC news artists include
C.F.R. partisans John Scali (for­
mer U.S. representative to the United
Nations) and Ted Koppel (the host
of ABC's "Nightline" show). Bar­
bara Walters, a regular on ABC's
television magazine program " 20/20,"
is one of the highest paid women in
the world. Like Katharine Graham,
Walters is one of the 163 women
with membership in the Council on
Foreign Relations. David Brinkley,
formerly the co-anchor (with Chet
Huntley) on the NBC news, is now
working for ABC and is hosting its
Sunday morning news and views pro­
grams. He, too, is a member of the
Establishment's C.F.R.

But you don't have to be a member
of the C.F.R. to distort the news.
Take Geraldo Rivera, one of ABC­
TV's top correspondents. In an inter­
view with Playboy, Rivera admitted
that he and other members of the
network clique deliberately slant news

MAY, 1983

in order to influence critical U.S.
legislation. For instance, he revealed,
he and other "Liberal" reporters en­
gaged in a conspiracy to play down an
anti-Torrijos demonstration in Pan­
ama on a day that General Torrijos
(the Marxist dictator) was in Wash­
ington with President Carter and the
leaders of all other Latin American
nations. He did this because he fa­
vored the Panama Canal giveaway
treaties and such negative news might
have threatened the ratification of
that treaty.

Rivera explained: "The vote [in
the Senate] was so close at that point,
it could have gone either way, and I
knew that while I was down there that
if I continually focused on the radi­
cals and on the suppression by Tor­
rijos of the political activists within
his own country, then I might be in
part responsible for the Senate's re­
jection of the treaty . . . .

"The day the treaty was signed in
Washington, the Panamanian Na­
tional Guard came down on the stu­
dents and started belting them with
rubber hoses. That was also the day
that I got arrested, but we played the

.whole thing very mellow. We could
have made a lot more of that than
we did - because they roughed me
up , really belted me around."

You see, the Torrijos goon squads
did not want anyone filming anti­
Torrijos demonstrations. But, despite
his treatment by the Guardsmen,
Rivera retained his pro-treaty bias
and covered up for the dicator. As
Geraldo Rivera put it to Playboy: "I
could have made the whole country
pay for the stupidity of 12 secret
policemen. But we downplayed the
whole incident. That was the day that
I decided that I had to be very care­
ful about what I said, because I
could defeat the very thing I wanted
to achieve. Later, I had dinner with
some people from the New York

109



Times and the Washington Post , and
we all felt the same way."

The Playboy interviewer asked:
"Doesn 't that smack of a little too
much media power seated around the
table discussing strategy?" Rivera
replied: "It was tremendous if you
think about it. There was ABC News,
the Times , and the Post having din­
ner together. You don't have to be a
real student of the media to under­
stand that is a lot of power. And we
all realized, you know, we could have
a great story and sink" the treaty.

Geraldo Rivera doesn't even pre­
tend to be an impartial observer.
Glorying in his influence , he is "very
appreciative" of the power of the
media , candidly admitting that they
"definitely influence events, even
if people don't admit it. They're not
benign observers."

Control Of The Media
The media elite are the 220-odd

presidents, chairmen, directors, and
news people who run CBS, NBC, and
ABC; the A.P. and D.P.I. wire ser­
vices; the New York Times; the
Washington Post and Newsweek;
Time Inc.; and , the ten largest news­
paper chains. Of the C.F.R .'s some
2,200 members, 216 of them are ex­
ecutives and professionals in the
field of media and communica­
tions . They are the people whom
we've been discussing.

Some believe that the answer to
media bias is to have the Federal
Communications Commission inter­
vene to force these people to present
"both sides" of controversial issues.
We think that such a strategy is
doomed to failure and frustration.
As Nicholas Johnson, a former mem­
ber of the F.C.C., has observed:
"The F.C.C. is a 'captive' of the

very industry it is purportedly at­
tempting to regulate." The answer, as
usual, is less government, not more
controls.

In recent years we have witnessed
some deregulation of television ­
despite the frenzied lobbying of the
giant networks - and the market is,
once again, trying to supply what
people want, at the best possible
prices, without subsidies from tax­
payers. Cable TV and other forms
of alternative media - delayed for
years by government restrictions ­
are finally beginning to emerge. Thi s
gives us cause for optimism, as
Cable TV and other new electronic
options will break the media monop­
olies of the Big Three networks
based in New York.

The new technology, which is mak­
ing fresh alternatives possible, of­
fers a greater diversity of points of
view. These new modes, in many
cases independent of the Establish­
ment Insiders, are with Free Market
competition breaking down the old
uniformity. For instance, we could
never realistically expect to see a one­
hour interview with John Birch Socie­
ty spokesman John F. McManus on
any of the three major networks. But
such an interview did occur recently
on CSPAN , a cable network reaching
two hundred cities. And the Christian
Broadcasting Network is also bring­
ing in Conservatives to address its
audience. Reacting to these Conser­
vative alternatives, even "60 Min­
utes" and "20/20" have recently cov­
ered some Conservative issues. They
are well aware that, once people get
even a glimpse of the truth, and
find out how the Establishment
media have been misleading them,
there is no telling what the resulting
chain reaction could produce. • •

CRACKER BARREL------------
I • No na t ion, now or ever, is rich enough to subsidize idleness, says Tom Anderson.

110 AMERICAN OPINION




